Nymphaea

*abbreviated English version and more historic photographs on Feadship fanclub. 

De salonbakdekkruiser Nymphaea werd in 1917 gebouwd op de werf Conrad te Haarlem, naar een ontwerp van H.W. de Voogt, in opdracht van A.J.M. Goudriaan (1871-1945), mede-oprichter van de Rotterdamse rederij Van Nievelt & Goudriaan (NIGOCO).

Lengte: 30 m, breedte: 5 m, tonnage: ± 70, diepgang: 1.40 m. Oorspronkelijk uitgerust met twee 6-cylinder Standard benzinemotoren van elk 100 pk, tegenwoordig twee Daf-575 turbo dieselmotoren, elk 138 pk.

Nymphaea tewaterlating
Tewaterlating, Amsterdam, 1917
Albert Goudriaan
Albert Goudriaan (1871-1945)
Nymphaea 1917
Vertrek uit Haarlem, het Spaarne, 1917

Tot aan de Tweede Wereldoorlog diende de Nymphaea als privéjacht voor Albert Goudriaan en zijn gezin. Het schip maakte vanuit zijn vaste ligplaats, de Veerhaven te Rotterdam, vele weekend- en vakantiereizen naar ondermeer Zeeland (Veere), de Wadden en de Oostzee. Van deze reizen hield Albert Goudriaan in bewaard gebleven logboeken nauwkeurig verslag bij. Tot de opvarenden behoorden behalve zijn gezin (vrouw, zoon en dochter) en gasten ook de vijfkoppige bemanning (kapitein, bootsman, kok en matrozen).

 

Inrichting: salon, eigenaarshut, machinekamer, kombuis, en een aantal gasten- en personeelsverblijven. Het schip was van vele gemakken voorzien, zoals een ligbad, koud en warm stromend water, een open haard en een wijnopslagruimte.

advertentie Nymphaea 1917
Advertentie van De Voogt in De Watersport, 1917

Ook voor meer officiële gelegenheden werd de Nymphaea regelmatig ingezet. Zo komt op 1 april 1922 koningin-moeder Emma aan boord voor een vaartocht van Vlaardingen naar Den Briel, ter gelegenheid van de viering van 350 jaar inname van Den Briel door de Watergeuzen. Het is waarschijnlijk aan deze gebeurtenis te danken dat de Nymphaea wel eens (ten onrechte) wordt aangeduid als ‘het jacht van koningin Emma’.

Koningin Emma, Den Briel 1922
Koningin Emma, Den Briel, 1922
Nymphaea, Scheveningen 1924
Voor de Scheveningse Pier, 1924

In 1941 wordt het schip gevorderd door de Duitse Kriegsmarine. In 1945 keert het in Nederland terug om verkocht te worden aan het loodswezen van Den Helder. Daar doet het onder de naam Onrust tot 1950 dienst als inspectie- en hulpvaartuig betonning. Over de periode 1950-1960 weten we alleen via geruchten: het schip zou dienst hebben gedaan als home voor een groep Zeeverkenners, het zou zijn ingericht als hoerenkast, het zou een drijvende winkel in antiek zijn geweest. Begin jaren zestig duikt het op in Amsterdam onder de naam Lord Onrust. De daaropvolgende decennia doen uiteenlopende eigenaren (een handelaar in kachels, een bouwkundige, een makelaar, een lerares) vergeefse pogingen om het steeds sterker verwaarloosde schip weer op te knappen.

Nymphaea Warmond 1924
Warmond, 1924
Nymphaea Terschelling 1928
Terschelling, 1928. In de kano: dochter Jopie Goudriaan

 

Nymphaea en Kruzenshtern Sail 1985
Sail Amsterdam 1985, voor de Kruzenshtern
Nymphaea deksalon
Deksalon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 1979 ontdekt Dick Pels, de huidige eigenaar, het schip in de Amsterdamse Houthaven. Na aankoop geeft hij het zijn oude naam terug, en begint met hulp van vrienden en deskundige liefhebbers het project van de restauratie. Inmiddels is het buitenaanzicht zoveel mogelijk hersteld naar de oorspronkelijke toestand, hoewel delen van de oorspronkelijk mahoniehouten opbouw nu in staal zijn uitgevoerd. Binnen zijn de salon (betimmerd met Cubaans mahonie) en de eigenaarshut (inclusief hemelbed) nog redelijk in de oude staat bewaard gebleven. De Nymphaea ligt sinds de jaren tachtig als woonschip in de Zoutkeetsgracht (Westelijke Eilanden) te Amsterdam, en vaart van tijd tot tijd uit voor een dagtochtje of een langere vakantiereis in Nederland.

Dick Pels Nymphaea
Dick klust

 

Over mijn ontmoeting met Robert Jasper Grootveld op de werf Metz in Urk in 1980 schreef ik dit stuk: ‘Het magisch management van Robert Jasper Grootveld’, Management & Literatuur, 31 maart 2009.

 

Nymphaea Zita Pels Vlieland 1995
Vlieland, met Zita, 1995
Nymphaea Veerhaven Rotterdam 1997
Veerhaven, Rotterdam, 1997
Baukje Prins Nymphaea 2001
Baukje, Amsterdam Rijnkanaal, 2001
Nymphaea Sail Amsterdam 2005
Sail Amsterdam, 2005
Nymphaea Zoutkeetsgracht 2012
In het ijs, februari 2012

Zie ook Dick Pels ‘De “Nymphaea”: een ijzeren dame van 100 jaar jong’, in De Periodiek (39:2), mei 2017 (behoudsvereniging Oude Glorie).

17 thoughts on “Nymphaea”

  1. Wat fantastisch om dit schip te zien in zo’n goede conditie, bijna 100 jaar oud ! Uniek.

  2. Zaterdag 13 september 2014
    Beste mensen,
    net met veel plezier de geschiedenis van Nymphaea gelezen…geweldig wat een mooi schip! Jullie liggen nu bij ons voor de deur. Als jullie er morgen nog liggen, komen we even een praatje maken… Ik heb een foto doorgestuurd naar al onze bootliefhebbende vrienden…
    Groet!
    Riet en Gerda

  3. Had deze beauty eerder gespot, maar gisteren even stilgestaan en haar verrukkelijke leest bewonderd. Wat is ze mooi en wat staan de jaren haar goed.
    Zou dolgraag eens aan boord kijken, maar ik kan me voorstellen dat dat bezwaarlijk is.

  4. Met mijn collega operators van Bediencentrale De Waard te Leiden, heb ik vandaag, woensdag 29 juli 2015 rond het middaguur, met genoegen doorgang verleend aan jullie prachtige Nympheae. Vanaf De Zijl langs onze post richting Alphen volgens de Staande Mast Route werd bij de Leiderdorpse (Stieren) Brug een opening aangevraagd voor “dat oude jacht”. Hiermee doet de (vrouwelijke) schipper het oogstrelende voorkomen van uw klassieke bakdekker te kort. Ze is indrukwekkend mooi en in ieder geval een bijzonderheid om bij stil te staan.
    Mijn collega’s hebben een paar mooie platen geschoten vanaf de post. We wensen de Nympheae nog veel mooie jaren in dienst van haar eigenaren.

  5. Zag het schip zojuist, 13:30u voorbij varen in Koudekerk aan den Rijn. Mooi schip een schip met karakter!

  6. Is het mogenlijk om van dit schip een algemeenplan en een lijnenplan te bemachtigen. Ik ben een modelbouwer en heb ook een oude stoomsleper van goedkoop gebouwd.

  7. Look into Fa™ecookâ€bs games. Using some of the advanced Facebook techniques, you could manage to create a simple game that draws inspiration from your brand or products. Some games even turn into viral phenomenons and are played by millions of users

  8. Wát een waanzinnig práchtig en lieflijk schip. Nog geen 2 weken geleden is ze gespot door Peer Pheifer die samen met de familie de bakdekker De Swalker (1925) heeft gerenoveerd op Terschelling, op een werf in Harlingen. Toen werd ‘ie op ruime afstand gezien en aangemerkt als ons volgend renovatie project. Maar toen zag hij niet in welke goede staat het schip werkelijk is. Nu kunnen we het met eigen ogen aanschouwen op Terschelling.

  9. Yes I have a very dry sense of humor, but you just crack me up.When I read Breaking Dawn (your version) I nearly peed myself laughing. Yet it is all so undeniably true. I you dont write a book with all this i will be VERY disappointed. BE MORE AWSOME.

  10. Si Gabriele, sono buonissimi!Holger – gillade du 07 Cent Vignes blir du knappast besviken pÃ¥ nollÃ¥ttan. Där fanns tydliga markörer att känna igen sig i. Stefan pÃ¥ Tryffelsvinet tyckte att den inte hade lika uttalad mineralkaraktär, men vi hittade fullt tillräckligt av sÃ¥väl charm som mineral…

  11. Mihai Dinu este, fara doar si poate, un geniu contemporan. Lasand la oparte bagajul urias de cunostiinte cu care s-a inzestrat de-alungul timpului, e uimitoare si conduita pe care a adoptat-o. Extraordinar om! Un izvor de cunoastere si interpretare. Din pacate l-am avut decat in primul an de facultate ca profesor.

Leave a Reply

Your email address will not be published.